A gyújtógyertya - gyertya
A gyújtógyertya amit szimplán gyertyának szoktunk nevezni felel a motorban összesűrített üzemanyag levegő keverék begyújtásáért. Ez az eszköz a hengerfejben helyezkedik el. Sok mindent nem lehet róla írni de igyekszem a fontosabb tulajdonságait összeszedni.
A gyertyának van hő értéke és ez valójában a legfontosabb tulajdonsága. A hő érték határozza meg, hogy a gyertya hogy viselkedjen üzem közben. Ezt az értéket egy betűkből és számokból álló kód jellemez, amit megtalálunk a gyertya porcelán részére rányomva, vagy a fém részbe belepréselve.
A hő érték valójában a melegedési hajlamot hivatott meghatározni. Minden motornak más a gyújtási hőmérséklete ezért minden motorba más hő értékű gyertya szükséges. A gyújtási hőmérsékletnek nevezzük azt a pillanatot, mikor az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket begyújtjuk a gyertya segítségével. Ekkor egy rendkívül gyors égés folyik le és e közben hatalmas hőmérséklet keletkezik. Ez a hőmérséklet felhevíti a gyertya gyújtószálát és pólusát. Hogy ez mennyire hevül fel az adott pillanatban az a gyertya kialakításától (hőértékétől) függ. Ha a gyertya nem hevül fel eléggé, akkor az égésből visszamaradó korom rárakódik a pólusokra és viszonylag rövid időn belül jelentkeznek ennek kellemetlen mellékhatásai durrogás, indítási nehézséges, stb. rosszabb esetben működésképtelenné teszi a motort. Ellenkező esetben, tehát a gyertya túlhevülése esetén az elektródák folyamatosan izzanak és olvadnak. A gyertyának ezért sokkal rövidebb lesz az élettartalma, valamint üzemképtelenné is válhat a motorkerékpár tőle. A helyesen megválasztott hő értékel biztosíthatjuk a gyertya megfelelő működését.
Van egy pár jellemző szín, ami jellemzi a gyertya működését, de ezt hosszabb üzem után lehet csak értékelni:
- Ha a gyertya pólusa fekete kiszerelés után, akkor valószínű, hogy magas hő értékű gyertyát használtunk. Ennek okán nem tudott kellő képen kiégni. Arra azért vigyázzunk, hogy ha nem megyünk eleget a motorunkkal, vagy nem tud bemelegedni megfelelően, vagy sokáig hagyjuk rajta a szivatót, ez is okozhatja a gyertya feketedését. Függetlenül attól, hogy bele való gyertyát használtunk vagy sem.
- A gyertya pólusa fehér színű, akkor az azt jelenti, hogy a gyertya túlhevül. Ezt legfőképpen két okból fordulhat elő. Ez egyik az, hogy nem megfelelő a gyertya hő értéke, tehát túl alacsony. A másik eset, ami okozhatja az a túl szegény keverék, ezt a karburátorok hangolásával lehet kiküszöbölni. A túl szegény keverékkel működő motor magasabb üzemi hőmérsékleten dolgozik, ami káros hatással van a motorra!
Ha a gyertya megfelelő körülmények közt éli életét, akkor a pólusának színe világosbarna. Ez jelzi a megfelelő üzemállapotot számunkra.
Sokan főleg a Ladás korszak miatt kiszerelés után ellenőrzik a gyertya pólusai közti hézagot. Amennyiben ez nem megfelelő egy hézagmérő segítségével állítani szokták, összeütik a megfelelő értékre. Na ez a dolog, amit nem szabad csinálni! Ha a gyertya elhasználódott azt ki kell cserélni. A gyertyának nem kell ellenőrizni az állapotát szinte soha, csak különleges esetben (ha valami hiba van). Minden más esetben a gyertyát egy bizonyos futott kilométer után ki kell cserélni függetlenül attól, hogy az jó e még vagy sem. Egy új gyertyát csak egyszer szabad beszerelni, elvileg ha az kiszerelte valaki, vissza nem lehet helyezni. Ennek egyszerű az oka.
A gyertyát fontos, hogy szakszerűen szereljék be! Most biztosan meglepődtél, hogy mi ebben a nagy kunszt, csak be kell tekerni. Na nem úgy van az! A gyertyának a menetes résznél van egy záró karika (alátét). Ennek fontos szerepe van, az hogy ne engedje kilazulni a gyertyát, tehát egy bizonyos előfeszítést ad a meneteknek. A gyertyákat épp úgy, mint a csavarokat egy bizonyos meghúzási nyomatékkal kell rögzíteni (személygépkocsinál 25-30Nm).
Ha mindent szakszerűen szerelünk be és a megfelelő technológiára odafigyelünk, akkor a gyertya hosszan és biztonsággal fogja végezni a dolgát.
|