Gázkezelés motoron - gyorsítás, lassítás
A gázmarkolatban több mint 20 lóerő várja a parancsodat. Itt az idő egy kis pörgésre - erre való a jobb csuklód
Megcsavarod a markolatot. Gyorsulsz. Egyszerű és nagyszerű recept; az egyenesekben nagyjából csak erről van szó. De a gázadás erősen befolyásolja a motorod kezelhetőségét, geometriáját, tapadását - gyakorlatilag mindent, ami fontos a kanyarodásnál.
A sportmotorok súlyelosztása általában egyenletes, 50:50 százalékos a tengelyek között. De a hátsó gumi jóval szélesebb az elsőnél, ennek következtében több tapadást is tud biztosítani. Tehát ahhoz, hogy a kanyarban elérd a helyes súlyelosztást, gyorsítanod kell, hogy a súlyból többet viseljen a hátsó kerék, mint az első! Az egyenletes gáz ebben az esetben nem elég, mert a kanyarodási erők és a légellenállás is ellened dolgozik és le fog lassítani.
A felfüggesztés akkor a dolgozik a leghatásosabban, ha a rugók közepesen vannak összenyomva. Ebben az esetben van a legtöbb tartalékuk, hogy bármely irányban elmozduljanak. A kanyarodáskor fellépő erők összenyomják az első- és a hátsó rugókat is, attól függően, hogy milyen gyorsan mész. De a gázkezelés is legalább ilyen fontos!
Ha a kanyar közben visszaengeded a gázt, az előre helyezi a súlypontot, összenyomja ez első felfüggesztést és felengedi hátsót, megváltoztatja a kormánygeometriát, növeli a döntési szöget, bizonytalanná teszi a futást. A gép tágítani akarja az ívet, a sima kanyarvételnek annyi.
Amikor gyorsítasz, akkor a hátsó kerék is ugyanígy tágítana az íven, és fel akarna egyenesedni, de a gyorsításkor hátra kerülő súly nem engedi ezt. Amikor a határon kanyarodsz, egy gázelvétel könnyen az első kerék tapadásának elvesztéséhez vezethet, mivel hirtelen túlzottan előre került a súlypont.
Szóval hacsak nem lehetséges más megoldás, kanyarodás közben ne vegyünk vissza a gázból! Ha azonban túl hirtelen, vagy túl nagy gázt húzunk, az könnyen a hátsó kerék kicsúszásához vezethet, tehát a célunk az egyenletes gyorsulás a kanyarban, amely nem állítja túlzott próba elé a gumik tapadását és a rugózást!
Fontos, hogy a gázt fokozatosan adjuk rá, a koppanásig rántott markolatot hagyjuk meg inkább az egyenesekre.
Akkor kezdd el ráhúzni a gázt, amikor ráfodítottad a motort az ívre, azaz gyakran már a kanyar első felében. Ha ismeretlen úton vagy, akkor persze nem gyorsítasz akkor, amikor még nem tudod mire számíts, de a célod legyen az, hogy olyan sebességgel érkezz minden kanyarba, amelyről folyamatosan tudsz kigyorsítani.
A motorod meghálálja a finom gázkezelést! Ha a gázadás nem megy könnyen és egyenletesen, ellenőrízd le a markolatot, a bowdeneket, a láncfeszességet, a karburátorok beállítását vagy a befecskendezést. |