Motorgumi
A jól beállított nyomás elengedhetetlen a gumi lehető legoptimálisabb tapadásához, ezenkívül mérsékelhető általa a fokozott gumikopás és elhasználódás.
Ha a motorunk guminyomása alacsony (NEM LAPOS!):
Ebben az esetben egyenes menetben nagyobb felületen tapad a motorkerékpár gumija, így jobb tapadást biztosít.Viszont mivel nem megfelelő a nyomás, a gumi (karakterisztikája), formája nagy mértékben változik, ezáltal kanyarban nem a megfelelő felületen fog érintkezni (legördülni) az aszfalttal, így a tapadás kedvezőtlen lesz és ez balesetveszélyes.
A laposabb gumik kevésbé kopnak, mivel a nagyon felületen jobban el tud oszlani a motor súlya így nem is kopik annyira!
Ha a guminyomás túl nagy:
Egyenes menetben kisebb lesz a tapadás, mivel a gumi túlfújt állapotban nem tud kellőképp benyomódni, így nem tudja biztosítani a kellő tapadást.
Kanyarban a guminak deformálódni kell és hozzá kell idomulni a talajhoz, ez szintén nem következik be. A kerék megcsúszhat és balesetet szenvedhetünk.
Fékezéskor is nagy szerepe van a guminyomásnak. Mint tudjuk fékezéskor az első kerekekre tolódik át a motor súlya. A teleszkóp nyeli el ezt a többletsúlyt, de a guminak ilyenkor van a legnagyobb szerepe. Ilyenkor kell a legjobb tapadást biztosítania. A terhelt guminak be kell nyomódni és nagyobb felületen kell biztosítania a tapadást mint egyenes menetben. Ha a gumi túl van fújva, nem tud kellőképp benyomódni ezáltal nem fog a tapadási felület a megfelelőre nőni és ez okozhatja a gumik megcsúszását. Mint sejtitek az első kerék megcsúszása igen veszélyes!
Mikor kell ellenőrizni a guminyomást?
- Legalább két hetente ellenőrizzük (de az sem árt ha minden napi elindulás előtt megnézzünk).
- Ha a hőmérséklet nagymértékben változik.
Mindig tartsuk be a gyár által előírt guminyomást és gumiméretet a biztonságos közlekedés érdekében! Legtöbb esetben, ha utast viszünk a gyár más guminyomás értéket ír elő az egyes gumiknak. Mindig nézzünk utána ennek az értéknek és a legközelebbi benzinkútnál, vagy még otthon állítsuk be a kellő értékre.
Sebességindexek:
Az érték a motorgumi oldalán található az SI felirat után
SI
|
Km/h
|
|
SI
|
Km/h
|
|
SI
|
Km/h
|
B
|
50
|
|
L
|
120
|
|
U
|
200
|
C
|
60
|
|
M
|
130
|
|
H
|
210
|
D
|
65
|
|
N
|
140
|
|
V
|
240
|
E
|
70
|
|
P
|
150
|
|
W
|
270
|
F
|
80
|
|
Q
|
160
|
|
Y
|
300
|
G
|
90
|
|
R
|
170
|
|
ZR
|
240 felett
|
J
|
100
|
|
S
|
180
|
|
|
|
K
|
110
|
|
T
|
190
|
|
|
|
Súlyindexek:
Az érték a motorgumi oldalán található az LI felirat után
LI
|
kg
|
|
LI
|
kg
|
|
LI
|
kg
|
|
LI
|
kg
|
0
|
45
|
|
40
|
140
|
|
80
|
450
|
|
120
|
1.400
|
1
|
46,2
|
|
41
|
145
|
|
81
|
462
|
|
121
|
1.450
|
2
|
47,5
|
|
42
|
150
|
|
82
|
475
|
|
122
|
1.500
|
3
|
48,7
|
|
43
|
155
|
|
83
|
487
|
|
123
|
1.550
|
4
|
50
|
|
44
|
160
|
|
84
|
500
|
|
124
|
1.600
|
5
|
51,5
|
|
45
|
165
|
|
85
|
515
|
|
125
|
1.650
|
6
|
53
|
|
46
|
170
|
|
86
|
530
|
|
126
|
1.700
|
7
|
54,5
|
|
47
|
175
|
|
87
|
545
|
|
127
|
1.750
|
8
|
56
|
|
48
|
180
|
|
88
|
560
|
|
128
|
1.800
|
9
|
58
|
|
49
|
185
|
|
89
|
580
|
|
129
|
1.850
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
60
|
|
50
|
190
|
|
90
|
600
|
|
130
|
1.900
|
11
|
61,5
|
|
51
|
195
|
|
91
|
615
|
|
131
|
1.950
|
12
|
63
|
|
52
|
200
|
|
92
|
630
|
|
132
|
2.000
|
13
|
65
|
|
53
|
206
|
|
93
|
650
|
|
133
|
2.060
|
14
|
67
|
|
54
|
212
|
|
94
|
670
|
|
134
|
2.120
|
15
|
69
|
|
55
|
218
|
|
95
|
690
|
|
135
|
2.180
|
16
|
71
|
|
56
|
224
|
|
96
|
710
|
|
136
|
2.240
|
17
|
73
|
|
57
|
230
|
|
97
|
730
|
|
137
|
2.300
|
18
|
75
|
|
58
|
236
|
|
98
|
750
|
|
138
|
2.360
|
19
|
77,5
|
|
59
|
243
|
|
99
|
775
|
|
139
|
2.430
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
80
|
|
60
|
250
|
|
100
|
800
|
|
140
|
2.500
|
21
|
82,5
|
|
61
|
257
|
|
101
|
825
|
|
141
|
2.575
|
22
|
85
|
|
62
|
265
|
|
102
|
850
|
|
142
|
2.650
|
23
|
87,5
|
|
63
|
272
|
|
103
|
875
|
|
143
|
2.725
|
24
|
90
|
|
64
|
280
|
|
104
|
900
|
|
144
|
2.800
|
25
|
92,5
|
|
65
|
290
|
|
105
|
925
|
|
145
|
2.900
|
26
|
95
|
|
66
|
300
|
|
106
|
950
|
|
146
|
3.000
|
27
|
97,5
|
|
67
|
307
|
|
107
|
975
|
|
147
|
3.075
|
28
|
100
|
|
68
|
315
|
|
108
|
1.000
|
|
148
|
3.150
|
29
|
103
|
|
69
|
325
|
|
109
|
1.030
|
|
149
|
3.250
|
|