KIPUFOGÓ
A kipufogórendszer alapvető funkciója a motor működése közben keletkező gázok és a nagy hő elvezetésé. A szériadobok úgynevezett reflexiós (visszasugárzó) hangcsillapítással dolgoznak: a belsejükben levő kamrák között jön-megy a kipufogógáz, és a visszaverődések oltják ki a hangot. A szabálytalanul áramló gázok akadályozzák a gyors kiürülést a motorból, így erre fecsérelik annak energiáját.
A sportdobok más elven működnek. Nincsenek akadályok. Egy egyenes vastag cső vezet végig, amit hangelnyelő anyaggal vesznek körbe (üveg- vagy bazaltgyapot), miközben fojtásuk éppen annyi, amennyi a motornak szükséges.
A hengerenkénti leömlő gyorsítja az égéstermékek elszállítását, és mivel a más-más hengerekből származó gázok nem zavarják egymást, növekszik a teljesítmény, a nyomaték és a végsebesség.
Flexibilis csőtagra a motor mozgása miatt van szükség, hogy az ne törje el a csővezetéket.
A Lambda szonda a kipufogógáz oxigén tartalmát méri. Ezt elküldi a computernek, ami ez alapján szabályozza az üzemanyag és a levegő keverését.
A katalizátor környezetvédelmi berendezés, de a rendszer legnagyobb fojtása. A benne lévő nemesfémek, a káros anyagokat oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják.
A dob megakadályozza a motor visszaszívását. A dobban felgyülemlő gáz nem engedi beáramlani a tiszta levegőt, ami megzavarhatná a motor működését. A sport közép- ill. hátsódob plusz lóerőket eredményez. |